Aye, autokapers en stuurmannen, het is storm op zee voor de Europese autosector! De grote rederij Stellantis, die schepen als Peugeot, Citroën, Opel en Fiat onder haar vlag heeft, zit tot haar nek in de problemen. De fabriek in Frankrijk, waar de Opel Mokka’s van de band rollen, gooit drie weken lang het anker uit. Waarom? Omdat niemand nog zin heeft om een nieuwe kar te kopen en de Franse loonkosten zo hoog zijn dat zelfs een piraat er zijn ooglapje bij verliest.
De pijn wordt breed gevoeld in Frankrijk, waar de auto-industrie een nationaal pronkstuk is. Maar de tijden zijn veranderd: de Renault Clio wordt nu in Turkije in elkaar gezet, de Citroën C3 in Slowakije en de Peugeot 208 in Marokko. De Franse trots dobbert steeds verder weg naar verre kusten.
En het blijft niet bij één fabriek, makkers! Volgens de geruchten uit de vakbondskroeg wil Stellantis zes fabrieken in Europa stilleggen. Dat zijn de plekken waar de hele Europese vloot van Stellantis wordt gebouwd, van Frankrijk tot Duitsland, Spanje en Polen. De productie wordt aan de ketting gelegd om te voorkomen dat de havens volstromen met onverkoopbare auto’s. Vorig jaar gebeurde dit al vaker, dus het is geen nieuwe koers.
De verkoopcijfers zijn als een lekke boot: in het eerste halfjaar van 2025 daalde de verkoop met 8,1 procent, terwijl de concurrenten hun zeilen juist vol in de wind hebben. Stellantis heeft te veel merken die in dezelfde wateren vissen, en de concurrentie is moordend. Daarbij zijn de kosten voor productie in Europa zo hoog dat het bedrijf bijna kopje onder gaat.
Er is een nieuwe kapitein aan boord, een ceo die niet bang is om knopen door te hakken. Zo is de waterstofdivisie al overboord gegooid, maar volgens de kenners is er meer nodig: misschien moeten er merken overboord of productielocaties worden gesloten om het schip weer vlot te trekken.
Alsof dat nog niet genoeg is, kampt Stellantis met technische malheur. Gevaarlijke airbags, motorproblemen – tienduizenden auto’s zijn teruggeroepen. Het is een vloek die over de hele vloot hangt.
En kijk naar Duitsland, waar Volkswagen ook in zwaar weer zit. De productie van elektrische busjes moest worden stilgelegd door gebrek aan vraag, en eerder moest het bedrijf al flink bezuinigen door de concurrentie uit China. De Europese autosector dobbert dus op een woelige zee, en het is maar de vraag wie het hoofd boven water houdt.
Dus, autopiraten, hou je stuur recht en je ogen op de horizon. Want in deze storm kan elk schip zinken, zelfs de grootste rederijen!
